YT Vh MT Iy M2 Et M Tcy MS00 Mm Vk LWE3 Yj Et OT Qz OG Vj NT Nj Njll 4t 2t image blog
Back

Mitä eroa on 2-tahtimoottorin ja 4-tahtimoottorin välillä?

Kun päätät, minkälainen moottoripyörä on ihanteellinen ostettavaksi tai käytettäväksi, yksi kysymyksistä, jotka sinun kannattaa esittää itsellesi, on: minkälaisen moottorin haluan? Mitä eroja on kaksitahtimoottorin ja nelitahtimoottorin välillä, ja kumpi on parempi?

Yksinkertaistaen voidaan todeta, että tavallisesti kaksitahtimoottorisia moottoripyöriä ei enää valmisteta, koska ne eivät ole monien maiden ympäristölainsäädännön mukaisia eikä niillä saa ajaa kaupungeissa, ja näiden kahden moottorityypin välinen keskustelu koskee enemmänkin maastoajoneuvoja, kuten maastopyöriä.

Nelitahtimoottorissa on nimensä mukaisesti mäntä, joka tekee neljä iskun (tai kaksi kampiakselin kierrosta) yhden täyden kierroksen suorittamiseksi: imu-, puristus-, teho- ja pakokaasutahdin. Tämä tarkoittaa, että kun mäntä liikkuu sylinterin yläosasta alaspäin, se vähentää sylinterin sisäistä painetta. Tämä alentunut paine vetää polttoaineen ja ilman seoksen sylinteriin imuaukon kautta. Seuraavaksi mäntä nousee takaisin ylös, jolloin polttoaineen ja ilman seos puristuu, minkä jälkeen kipinä sytyttää polttoaineen ja ilman. Syntyvä palaminen työntää männän takaisin alas niin sanotussa "tehotahdissa". Lopuksi mäntä nousee takaisin ylös ja työntää palamiskaasut ulos. Kaksitahtimoottorit toimivat yhdistämällä useampia toimintoja yhteen männän liikkeeseen; männän ylöspäin suuntautuvan liikkeen aikana (puristaen ilma/polttoaine/öljyseosta) palotilassa männän alapuolelta imetään ilmatiiviisti suljettuun kampikammioon tuoretta ilma/polttoaine/öljyseosta.

Männän alaspäin suuntautuvan liikkeen aikana (tehoisku) tuore ilma/polttoaine/öljyseos puristetaan ja se virtaa yhden tai useamman huuhteluportin kautta polttokammioon, jolloin palaneet kaasut huuhtoutuvat ulos männän alaspäin suuntautuvan liikkeen avaaman pakokaasuportin kautta. Tämän jälkeen seuraa uusi puristustahti. Kaksitahtimoottorissa yksi kokonainen sykli vaatii yhden täydellisen kampiakselin kierroksen tai kaksi männän iskua, kun taas nelitahtimoottorissa männän on tehtävä neljä iskua tai kaksi täyttä kampiakselin kierrosta.

Kumpi on siis parempi? Tämä riippuu täysin kuljettajan mieltymyksestä. Kaksitahtimoottorit ovat yleensä äänekkäämpiä ja tuottavat enemmän pakokaasuja, mutta ne tuottavat myös enemmän tehoa painoonsa nähden kuin nelitahtimoottorit, minkä vuoksi ne ovat suosittuja kilpa-ajossa. Vaikka nelitahtimoottorit ovat raskaampia ja tuottavat vähemmän tehoa painoyksikköä kohden, niiden kuvaillaan yleensä käyvän tasaisemmin, tuottavan vähemmän pakokaasuja ja kestävän yleensä pidempään.

Molemmat vaativat täysin erilaisen voitelujärjestelmän, sillä kaksitahtimoottorissa öljy sekoittuu polttoaineeseen ja syttyy sitten palamaan (voitelu katoaa kokonaan), kun taas nelitahtimoottorissa moottorin eri osien voiteluun käytetty öljy virtaa takaisin kampikammioon eikä kulu. Tämä tarkoittaa, että näiden kahden moottoriöljyn koostumus on täysin erilainen käyttötarkoituksesta riippuen. Kaksitahtimoottoriöljyn on kyettävä sekoittumaan hyvin polttoaineeseen ja palamaan hyvin moottorin palotilassa, kun taas nelitahtimoottoriöljyn on suojattava venttiilikoneistoa kulumiselta ja pidettävä moottori mahdollisimman puhtaana. Riippumatta siitä, minkä tyyppinen moottori sinulla on, laadukas moottoriöljy voi pidentää moottorin käyttöikää merkittävästi.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.