API specification
Back

API-määritysten ymmärtäminen: Aloittelijan opas!

API mainitaan teknisessä tietolehdessä. Mutta mitä API SP ja API CK-4 tarkalleen ottaen tarkoittavat?

American Petroleum Institute (API) on auktoriteetti, kun on kyse bensiini- ja dieselmoottoreissa käytettävien moottoriöljyjen standardien asettamisesta. Bensiinimoottorit luokitellaan luokkaan S, joka tarkoittaa "kipinäsytytystä", kun taas dieselmoottorit kuuluvat luokkaan C, joka tarkoittaa "puristussytytystä". Kutakin luokkaa seuraa kirjain, joka kuvastaa öljyn teknistä kehitystä.

Bensiinimoottoreiden API-määritykset vaihtelevat SA:sta SH:hen, ja korkeammat kirjaimet edustavat uudempaa teknologiaa. Öljyt, joiden spesifikaatiot ovat SA-SH, soveltuvat yleensä ennen vuotta 1995 valmistettuihin moottoreihin. On kuitenkin tärkeää huomata, että korkeampien spesifikaatioiden öljyjä voidaan käyttää alempien sijasta. Esimerkiksi öljyä, jonka spesifikaatio on SP, voidaan käyttää moottoreissa, jotka vaativat API SN-, SM-, SL- ja SJ-moottoreita.

Jäljempänä on lueteltu kaikki bensiinin API-luokat, jotka koskevat lähinnä henkilöautoja, koska suurin osa ajoneuvoista Yhdysvalloissa kulkee bensiinillä (tunnetaan myös nimellä bensiini) eikä dieselillä.


Kun valitset oikeaa öljyä ajoneuvoosi, ota huomioon sen valmistusvuosi. Nykyaikaiset öljyt eivät välttämättä ole yhteensopivia vanhempien moottorimallien kanssa. Tekniset tiedot SA-SH ovat vanhentuneita, ja ne on tarkoitettu vuonna 1995 ja sitä aikaisemmin valmistetuille moottoreille. Kuten aiemmin selitettiin, uudemmissa spesifikaatioissa on korkeammat kirjaimet, ja ne korvaavat vanhemmat spesifikaatiot. API SP-SJ ovat uudempia autoja varten, kun taas API SH-SA ovat vanhempia autoja varten.

Esim: Jos omistat vuonna 1987 valmistetun auton, joka vaatii API SF -öljyä, ja käytettävissäsi on vain API SH- ja SL-tasoisia öljyjä, SH-tasoinen öljy olisi sopivin. Vaihtoehtoisesti vuonna 2003 valmistettuun autoon, joka vaatii API SL -tasoa, voidaan turvallisesti käyttää öljyjä, joiden määrittelyt ovat SJ, SM, SN tai SP.

On aina suositeltavaa noudattaa API:n suosituksia moottorin optimaalisen suorituskyvyn ja pitkäikäisyyden varmistamiseksi. Jos haluat lisätietoja API:sta ja sen voiteluaineohjelmasta, tutustu API:n verkkosivuihin.

Dieselmoottoreiden huoltoluokitukset


Joulukuussa 2017 API otti käyttöön uudet raskaiden dieselmoottoreiden eritelmät, kymmenen vuotta API CJ-4:n julkaisemisen jälkeen.


Eritelmien päivittämisen ensisijaiset motiivit olivat kaksijakoiset: polttoainetalouden parantaminen ja samalla moottorin kestävyyden varmistaminen korkeammissa lämpötiloissa. Polttoainetalouden parantaminen johtuu loppukäyttäjien pyrkimyksestä vähentää käyttökustannuksia ja noudattaa yhä tiukempia kasvihuonekaasupäästömääräyksiä. Vuonna 2011 Environmental Protection Agency (EPA) perusti yhdessä muiden amerikkalaisten virastojen kanssa Heavy Duty National Program -ohjelman, jonka tarkoituksena on panna täytäntöön sääntöjä, joilla pyritään vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ja polttoaineen kulutusta. Näiden muuttuvien tarpeiden täyttämiseksi insinöörit tutkivat uusia moottorimalleja, joissa käytetään ohuempia voiteluaineita (alhaisempi viskositeetti) polttoainetehokkuuden parantamiseksi. Vastauksena tähän Engine Manufacturer Association (EMA) pyysi virallisesti API:ta ottamaan käyttöön uuden kaupallisen moottoriöljyluokan. Aluksi sitä kutsuttiin nimellä Proposed Category 11, mutta lopulta se tunnettiin nimellä PC-11.

PC-11-eritelmä on muutos aiempaan API-yhteensopivuuden helppouteen. Yleensä uudet eritelmät ovat taaksepäin yhteensopivia vanhempien eritelmien kanssa. Jos esimerkiksi ajoneuvo vaatii CH-4-öljyä ja saatavilla on vain API CJ-4:n mukaista voiteluöljyä, sitä voidaan käyttää. PC-11-spesifikaatiot on jaettu kahteen luokkaan:

11-a: API CK-4, joka korvaa suoraan CJ-4:n.

11-b: Täysin uusi luokka, joka tunnetaan nimellä FA-4.

Molemmat luokat ovat kestävämpiä ja polttoainetaloudellisempia kuin CJ-4.

CK-4 on suunniteltu CJ-4:n kovemmaksi versioksi, jota on saatavana viskositeettiluokissa 15W-40, 10W-30 ja 5W-40 ja jolla on korkea HTHS-luokitus (High-Temperature High Shear). Kaikki alkuperäiset laitevalmistajat suosittelevat CK-4-öljyjä sekä maasto- että maastokäyttöön.

FA-4-öljy taas edustaa järeämpää CJ-4-öljyä, jonka viskositeetti on alhaisempi. Näitä öljyjä on tyypillisesti 10W-30- ja 5W-30-luokissa, joissa on alhainen HTHS-luokitus, ja ne täyttävät tiukat kestävyysstandardit. Ne on räätälöity maantiekäyttöön, ja niitä tulisi käyttää vain alkuperäisten laitevalmistajien suositusten mukaisesti.

Tämän seurauksena alkuperäiset laitevalmistajat alkavat ottaa käyttöön uusia API CK-4 ja/tai API FA-4 -eritelmiä.

 

Tässä yksityiskohtaisessa oppaassa kerrotaan bensiini- ja dieselmoottoriöljyjen API-määrittelyistä, mikä auttaa sinua tekemään tietoon perustuvia päätöksiä ajoneuvosi huoltovaatimuksista.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.