![Ym Ew MT Yz YW Qt NW My YS00 Mj Ni L Tk4 Yz Mt MG Zl NWU5 Yj Uz MG Jh facebook image blog oil pressure Ym Ew MT Yz YW Qt NW My YS00 Mj Ni L Tk4 Yz Mt MG Zl NWU5 Yj Uz MG Jh facebook image blog oil pressure](https://cdn-multi.rymax-lubricants.com/default/news/transforms/_1392x697_crop_center-center_100_none/YmEwMTYzYWQtNWMyYS00MjNiLTk4YzMtMGZlNWU5YjUzMGJh_facebook_image_blog_oil_pressure.jpg)
![Ym Ew MT Yz YW Qt NW My YS00 Mj Ni L Tk4 Yz Mt MG Zl NWU5 Yj Uz MG Jh facebook image blog oil pressure Ym Ew MT Yz YW Qt NW My YS00 Mj Ni L Tk4 Yz Mt MG Zl NWU5 Yj Uz MG Jh facebook image blog oil pressure](https://cdn-multi.rymax-lubricants.com/default/news/transforms/_652x984_crop_center-center_100_none/YmEwMTYzYWQtNWMyYS00MjNiLTk4YzMtMGZlNWU5YjUzMGJh_facebook_image_blog_oil_pressure.jpg)
Back
21-06-2024
Rymax Lubricants
Mikä on alhainen öljynpaine ja miten se ratkaistaan?
Moottoriöljyn avulla varmistetaan, että kaikki moottorin liikkuvat osat ovat voideltuja ja suojattuja. Kun öljy virtaa moottorin aukkojen läpi, syntyy paine. Tämä paine varmistaa, että öljy pääsee moottorin kaikkiin osiin ja kulmiin. Jos näin ei tapahdu, kuten alhaisen öljynpaineen tapauksessa, metalliosat voivat joutua kosketuksiin toistensa kanssa, mikä johtaa kitkaan ja heikkenemiseen. Pahimmassa tapauksessa koko moottori voi hajota ja se on vaihdettava. Siksi on erittäin tärkeää, että moottorissasi on oikea määrä öljynpainetta.
Mikä on alhainen öljynpaine ja miten se ratkaistaan?
- Tukkeutunut öljynsuodatin: Öljypumpusta lähtevä öljy kulkee öljynsuodattimen läpi. Tämä suodatin estää roskia ja muita epäpuhtauksia kulkemasta moottorin läpi ja pitää sen puhtaana. Tämä suodatin luo luonnollisesti vastusta öljyn virtaukseen, mutta se ei ole häiritsevä. Kun roskien kertyminen kasvaa, öljyn virtauksen rajoittuminen kasvaa. Tämä voi johtaa täysin tukkeutuneeseen öljynsuodattimeen, jonka läpi öljy ei pääse kulkemaan. Tukoksen estämiseksi paineenalennusventtiili avautuu. Tämä venttiili aukeaa automaattisesti, kun paine ylittää esiasetetun arvon. Tällöin öljy ohittaa öljynsuodattimen, jotta se voi jatkaa virtaamista. Tämä kiertotie alentaa paineen ohitusventtiilin paineeseen.
- Alhainen öljytaso: Kun öljytaso on alhainen, öljypumppu voi imeä öljypohjasta ilmaa. Tämä voi aiheuttaa öljyn ilmavoitumisen ja muuttumisen vaahdoksi. Vaahtoaminen voi johtaa liialliseen hapettumiseen ja vähentää öljyn voiteluominaisuuksia. Kun öljyä on liian vähän, öljypumppu ei pysty tuottamaan riittävästi painetta. Tämä alhainen öljynpaine voi myös vaihdella nopeiden kaarteiden aikana. Näiden käänteiden aikana öljy siirtyy öljypohjan sivulle, poispäin öljypumpusta.
- Likainen öljypumppu: Öljypumppu ottaa öljyn öljypohjan pohjasta ja kierrättää öljyn paineen alaisena moottorin laakereihin, mäntiin ja nokka-akseliin. Jos öljynottimessa on likaa, suodatin estää sen pääsyn öljypumppuun. Jos suodatin on täynnä roskia, se on ehkä puhdistettava, ennen kuin sen läpi pääsee kulkemaan riittävästi öljyä. Öljypumpun sisällä voi olla myös liian suuria välyksiä. Tämä heikentää pumpun tehoa ja vähentää siten virtausta ja painetta. Näin voi tapahtua, koska öljypumppu on ainoa moottorin osa, jota voidellaan suodattamattomalla öljyllä, koska öljynsuodatin sijaitsee öljypumpun jälkeen. Jos öljynkeruusuodattimessa ei näytä olevan ongelmaa, voi olla, että öljypumppu on vaurioitunut.
- Kuluneet moottorin laakerit: Öljynpaine ei synny itse öljypumpusta vaan virtauksen ja sen tuottaman vastuksen kautta. Vastus muodostuu moottorin aukoista, joiden läpi öljy virtaa, sekä laakereiden ja kampiakselin nivelten välisestä välyksestä. Varsinkin moottoreissa, joissa ajetaan paljon kilometrejä, laakerit kuluvat, jolloin välys kasvaa. Tämän lisääntyneen välyksen vuoksi virtaus kasvaa ja siten paine laskee. Laakerivälyksen kasvu näkyy myös moottorin lisääntyneenä äänenä ja jyskytyksenä. Jos moottorin muissa paikoissa on lisääntyneitä välyksiä, tämä voi myös johtaa öljynpaineen alenemiseen.
- Heikko tai vuotava öljynpaineen varoventtiili: Paineenrajoitusventtiili auttaa säätelemään öljynpainetta ja suojaa moottoria vaurioitumasta korkeasta öljynpaineesta. Normaalisti venttiili avautuu automaattisesti, kun paine ylittää ennalta asetetun arvon. Jos roskat juuttuvat, voi olla, että venttiili on pidetty auki. Tämä alentaa öljynpainetta.
- Öljyn viskositeetti: Matalaviskositeettinen öljy virtaa helpommin moottorin läpi kuin korkeaviskositeettinen öljy. Tämä johtuu siitä, että alhaisen viskositeetin öljy tuottaa vähemmän vastusta, mikä johtaa matalaan öljynpaineeseen. Lämpötilat vaikuttavat öljyn viskositeettiin. Jos käytät yksilaatuista öljyä, on tärkeää valita laatu ulkolämpötilojen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jos käytät kesällä korkeaviskositeettista öljyä, sinun on parempi vaihtaa talvella alhaisempaan viskositeettiin, jotta vältät liian paksun öljyn, joka ei pääse virtaamaan helposti. Sama pätee, jos käytät talvella matalaviskositeettista öljyä, voit paremmin vaihtaa kesällä korkeaviskositeettisempaan öljyyn, jotta vastusta syntyy enemmän. Jos käytät moniviskositeettista öljyä, öljysi sopii kaikkiin vuodenaikoihin eikä sitä tarvitse vaihtaa lämpötilojen mukaan. Noudata aina valmistajan neuvoja oikeanlaisen laatuluokan valinnassa.