GL-4:n ja GL-5:n ero
Kun valitset vaihteisto- tai vaihteistoöljyä, saatat miettiä, mitä GL-4 ja GL-5 tarkoittavat ja mitä eroja näiden kahden luokituksen välillä on. Oikean luokituksen valitseminen on erittäin tärkeää, koska molemmilla on erilaiset ominaisuudet ja niiden väärä käyttö voi johtaa vakaviin vaurioihin ajoneuvossasi.
Vaihteisto-/vaihteistoöljyn luokituksia on neljä erilaista. Nämä eri luokitukset määrittelevät tietyn suorituskyvyn tason vetävissä akseleissa ja manuaalivaihteistoissa. Niillä on merkitystä lähinnä Pohjois-Amerikan, Afrikan ja Aasian kuljetusalalla. Aktiiviset luokitukset ovat seuraavat:
- GL-1
- GL-4
- GL-5
- MT-1
Suurin ero GL-4- ja GL-5-vaihteistoöljyjen välillä on EP-lisäaineiden määrä. EP-lisäaineena käytetään rikkiä/fosforia sisältäviä tuotteita. Tämän lisäaineen tarkoituksena on estää mikrohitsausten syntyminen hammaspyörän kylkiin EP-olosuhteissa vallitsevissa korkeissa lämpötiloissa (lämpötilat selvästi yli 800 ℃!). GL-5:ssä on noin kaksinkertainen määrä EP-lisäaineita GL-4:ään verrattuna, minkä vuoksi sitä käytetään usein korkeapaineisissa olosuhteissa, kuten etuakselin ja taka-akselin tasauspyörästössä.
Rikki-/fosforilisäaineilla on kuitenkin yksi epäsuotuisa ominaisuus: ne voivat reagoida aggressiivisesti pronssiin ja kupariin. Tämä voi olla tuhoisaa vaihteiston synkronirenkaille. Siksi GL-5:n käyttöä vaihteistossa ei suositella, ellei valmistaja anna siihen lupaa.
Lopuksi:
- GL-4 soveltuu hypoidivaihteiden käyttöön, kun ne ovat kovassa käytössä, mutta ilman iskukuormitusta.
- GL-5 soveltuu hypoidivaihteiden huoltoon kovassa käytössä ja iskukuormituksessa, mutta sitä ei saa käyttää vaihteistossa.