RYMAX 24 182 jpg
Back

GL-4:n ja GL-5:n ero

Kun valitset vaihteisto- tai vaihteistoöljyä, saatat miettiä, mitä GL-4 ja GL-5 tarkoittavat ja mitä eroja näiden kahden luokituksen välillä on. Oikean luokituksen valitseminen on erittäin tärkeää, koska molemmilla on erilaiset ominaisuudet ja niiden väärä käyttö voi johtaa vakaviin vaurioihin ajoneuvossasi.

Kun valitset vaihteisto- tai vaihteistoöljyä, saatat miettiä, mitä GL-4 ja GL-5 tarkoittavat ja mitä eroja näiden kahden luokituksen välillä on. Oikean luokituksen valitseminen on erittäin tärkeää, koska molemmilla on erilaiset ominaisuudet ja niiden väärä käyttö voi johtaa vakaviin vaurioihin ajoneuvossasi.

Vaihteisto-/vaihteistoöljyn luokituksia on neljä erilaista. Nämä eri luokitukset määrittelevät tietyn suorituskyvyn tason vetävissä akseleissa ja manuaalivaihteistoissa. Niillä on merkitystä lähinnä Pohjois-Amerikan, Afrikan ja Aasian kuljetusalalla. Aktiiviset luokitukset ovat seuraavat:

  • GL-1
  • GL-4
  • GL-5
  • MT-1
Mitä korkeampi on äärimmäinen paine (EP), sitä korkeampi on GL-luokka. On tärkeää tietää, että SAE-moottoriöljyn viskositeettitaulukko (J300) eroaa SAE-vaihteistoöljyn viskositeettitaulukosta (J306). Viskositeetti ei liity API Gear Oil -luokitukseen, ja se olisi valittava valmistajan suositusten perusteella niiden lämpötilojen perusteella, joissa ajetaan.

Suurin ero GL-4- ja GL-5-vaihteistoöljyjen välillä on EP-lisäaineiden määrä. EP-lisäaineena käytetään rikkiä/fosforia sisältäviä tuotteita. Tämän lisäaineen tarkoituksena on estää mikrohitsausten syntyminen hammaspyörän kylkiin EP-olosuhteissa vallitsevissa korkeissa lämpötiloissa (lämpötilat selvästi yli 800 ℃!). GL-5:ssä on noin kaksinkertainen määrä EP-lisäaineita GL-4:ään verrattuna, minkä vuoksi sitä käytetään usein korkeapaineisissa olosuhteissa, kuten etuakselin ja taka-akselin tasauspyörästössä.

Rikki-/fosforilisäaineilla on kuitenkin yksi epäsuotuisa ominaisuus: ne voivat reagoida aggressiivisesti pronssiin ja kupariin. Tämä voi olla tuhoisaa vaihteiston synkronirenkaille. Siksi GL-5:n käyttöä vaihteistossa ei suositella, ellei valmistaja anna siihen lupaa.

Lopuksi:

  • GL-4 soveltuu hypoidivaihteiden käyttöön, kun ne ovat kovassa käytössä, mutta ilman iskukuormitusta.
  • GL-5 soveltuu hypoidivaihteiden huoltoon kovassa käytössä ja iskukuormituksessa, mutta sitä ei saa käyttää vaihteistossa.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.