Nz Ix MGQ4 ND Et Mm Ux OC00 NW Uw L Tgw Nm It Nm Rl Yjg1 OG Fi Ym Fk blog nitrogen facebook
Back

Typpi vai paineilma renkaissa, kumpi on parempi?

On käyty monia keskusteluja siitä, onko typpi vai paineilma parempi vaihtoehto renkaissa käytettäväksi. Typen käytöstä tiedetään olevan tiettyjä etuja, kuten vakaampi rengaspaine pitkällä aikavälillä, vähäisemmät paineen muutokset eri lämpötiloissa ja polttoaineen säästö.

Mitä on typpi?

Mutta ensin, mitä typpi on? Normaali ilma koostuu 78 % typestä, 21 % hapesta ja 1 % erilaisista kaasuista, kuten neonista ja argonista. Typpi on väritön, hajuton ja kuiva kaasu. Se on inertti, eli se ei ole syttyvää eikä normaaliolosuhteissa reaktiivista.

Rengaspaine


Normaalisti "tavallinen" ilma tihkuu ulos renkaiden mikroskooppisista huokosista, mikä aiheuttaa ilmanpaineen alenemisen. Koska typpi koostuu suuremmista molekyyleistä, tämä prosessi hidastuu. Kun ilma paineistetaan, siinä oleva kosteus muuttuu nesteeksi. Kun tämä ilma pumpataan renkaaseen, myös tämä neste tulee sen mukana. Kun ajat, rengas lämpenee, jolloin neste muuttuu kaasuksi. Tämä saa sen laajenemaan, mikä lisää rengaspaineita. Typen kanssa näin ei tapahdu, koska typpi on "kuivaa".

Consumer Reports teki testin, jossa selvitettiin typen ja paineilman eroja rengaspaineissa. He testasivat 31 rengasmalliparia ja täyttivät toisen ilmalla ja toisen 95-prosenttisesti puhtaalla typellä. He asettivat täyttöpaineen 30 psi:iin huoneenlämmössä, laittoivat renkaat ulos ja odottivat vuoden. Vuoden kuluttua he tarkistivat täyttöpaineet uudelleen. Tulokset osoittivat, että ilmalla täytetyt renkaat menettivät keskimäärin 3,5 psi ja typellä täytetyt renkaat 2,2 psi. Tämä tarkoittaa, että näiden kahden menetelmän välillä on vain 1,3 psi:n ero. Tärkeää on huomata, että kaikki renkaat menettivät painetta ilmatyypistä riippumatta.

Polttoaineen kulutus

Tasainen rengaspaine on tärkeää tehokkaan polttoainetalouden kannalta. Alentunut rengaspaine lisää vierintävastusta, mikä lisää polttoaineen tarvetta. Kuten edellä mainittiin, ilman ja typen välinen ilmanpaine-ero on häviävän pieni, joten typpi ei ole paljon tehokkaampi polttoaineen säästön kannalta. Kunhan pidät rengaspaineet oikealla tasolla, kaikki on hyvin.

Elinikä


Typen sanotaan pidentävän renkaiden ja pyörien käyttöikää. Normaalin ilman happi sitoo kosteutta, joka voi hapettaa renkaiden sisäseinämän kotelon. Koska typpi on kuivaa, se ei säilytä kosteutta. Ennen kuin nämä vahingolliset vaikutukset voivat kuitenkin tapahtua, renkaasi on todennäköisesti vaihdettava, koska jäljellä on enää käyttökelpoinen kulutuspinta. Tällöin siitä olisi hyötyä vain, jos autosi on varastossa tai sillä ajetaan harvoin.

Saatavuus ja kustannukset


Tavallinen ilma on joko ilmaista tai erittäin halpaa, kun taas typen kustannukset vaihtelevat. Kaikkien neljän renkaan täyttäminen typellä voi tulla varsin kalliiksi. Koska renkaiden paineistaminen typellä vie enemmän aikaa, se on myös kalliimpaa. Kustannusten lisäksi sen saatavuus on rajoitetumpi. Kaikilla autokauppiailla, autopesuloilla tai huoltoasemilla ei ole tätä vaihtoehtoa saatavilla, minkä vuoksi sinun on etsittävä kauemmin paikkaa, jossa voit täyttää renkaasi.

Johtopäätökset: Onko typpi parempi renkaillesi?


Mitä voimme siis päätellä näistä typen eduista ja haitoista? Ellet aja kilpa-autoa, varastoitua autoa tai harvoin ajavaa autoa, typpi ei tarjoa sinulle mitään lisäetuja. Se todennäköisesti vain maksaa sinulle enemmän aikaa ja rahaa. Typen käyttö ei korvaa säännöllistä rengaspaineiden tarkistusta. Kunhan tarkistat paineet kerran tai kahdesti kuukaudessa, renkaasi pysyvät erinomaisessa kunnossa!
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.