B2cd6266 9c11 4649 abbf 7f3025a80599 rsz eks 1942
Back

PAO kilpaöljyissä: Mitä se on ja miksi sitä käytetään?

Kun luet kilpaurheilutuotteiden etikettejä, näet usein, että ne koostuvat polyalfaolefiineistä (PAO). Mutta miksi PAO-öljyt ovat niin suosittuja kilpa-ajossa?

Nykyisten tilastojen mukaan 78 prosenttia maailman voiteluainetarpeista tyydytetään mineraalipohjaisilla nesteillä. Mineraaliöljyvoiteluaineiden käyttö on kuitenkin vähenemässä, ja niiden odotetaan korvautuvan ennemmin tai myöhemmin synteettipohjaisilla voiteluaineilla.

Korkeammista kustannuksista huolimatta on useita syitä valita synteettiset voiteluaineet mineraalivoiteluaineiden sijaan:

  • Laitteiden käyttöiän pidentäminen
  • Uudet alkuperäisen laitevalmistajan vaatimukset, jotka edistävät ajoneuvon parempaa tehokkuutta.
  • Elinikäiset voiteluaineet
  • Erityiset maantieteelliset olosuhteet ja ulkoiset tekijät, kuten lämpötila, paine, nopeus jne.
Maailmanlaajuisesti tapahtuvan päivittäisen kehityksen myötä on olemassa muutamia keskeisiä paremmuuksia, joissa synteettiset voiteluaineet ovat mineraalipohjaisia voiteluaineita parempia: kulumisen ja kitkan vähentämistä, pienempää haihtuvuutta ja parempaa korroosiosuojaa koskevat vaatimukset. On selvää, että kaikkia synteettisiä voiteluaineita ei ole luotu samanlaisiksi; on olemassa useita eri koostumuksia, mikä tekee oikean valinnan tekemisestä monimutkaisempaa.

Noin 75 prosenttia synteettisistä voiteluaineista on polyalfaolefiinejä (PAO), orgaanisia estereitä ja polyglykoleja. Loput synteettisistä voiteluaineista valmistetaan muista perusaineista, kuten fosfaattiestereitä, polybuteeneita, silikoneja, perfluorialkyylejä ja polyfenyylieettereitä.


PAO-nesteet ovat yleisiä synteettisiä perusaineita, joita käytetään autojen voiteluaineissa. Ne kehitettiin 1930-luvun alkupuoliskolla, ja niitä on käytetty kaupallisesti 1970-luvulta lähtien moottoriöljyissä. Ne luokitellaan ryhmän IV perusöljyiksi, ja ne valmistetaan kaksivaiheisessa prosessissa lineaarisista alfa-olefiineistä, kuten 1-deceneistä.

Matalaviskositeettisia PAO-nesteitä käytetään autoteollisuuden sovelluksissa, kuten moottoriöljyissä ja vaihteistovoiteluaineissa. Näitä ovat periaatteessa Rymax-perheen Apollo Rs-, Motrax Rs- ja Gevitro Rs -tuotteet. Korkeaviskositeettiset PAO-nesteet ovat tulleet suosituiksi myös teollisuusnesteissä ja -rasvoissa. Koska PAO-nesteet ovat synteettisiä hiilivetyjä, ne ovat yhteensopivia mineraalipohjaisten öljyjen kanssa, ja ne yhdistetään usein niihin. Niitä suositaan myös uusimman sukupolven ajoneuvoissa, koska niillä on seuraavat ominaisuudet:

  • Parempi moottorin suorituskyky
  • Soveltuvat käytettäväksi kylmissä ympäristöissä
  • Erinomainen hapettumisenestovakaus ja alhainen haihtuvuus, mikä tarkoittaa, että öljy säilyttää ominaisuutensa pidempään, mikä puolestaan pidentää öljyn tyhjennysväliä.
  • Fill-for-life-voiteluaineet
  • Laitteiden saostumien vähentäminen
  • Erinomainen kulumisenesto
  • Yhteensopiva mineraaliöljyn kanssa

Edellä mainituista seikoista voit ymmärtää PAO:n ylivoimaisen suorituskyvyn verrattuna muihin synteettisiin aineisiin, kuten orgaanisiin esteriin ja muihin. Rymax suosittelee Apollo R:ää ja muita kilpa-ajolinjan tuotteita juuri tähän tarkoitukseen, koska odotettavissa on parempi suorituskyky.

Rymaxin brändilähettiläs Hunter Taylor käyttää siksi Apollo R- ja Gevitro R -tuotteita sekä Kalifornian kuumassa säässä että pakkasessa ajaessaan jäällä Norjassa. Se, että suorituskyky on häiriötön sekä kuumissa että kylmissä lämpötiloissa, osoittaa, kuinka paljon PAO voi toimia eduksi mineraalipohjaisiin voiteluaineisiin verrattuna. Kuvaajasta voi huomata, että kilpaöljyn vetokerroin on pienempi kuin mineraalipohjaisen voiteluaineen, mikä tarkoittaa parempaa kulumisenestokykyä.

Apollo R -tuotteita voidaan käyttää henkilöautojen bensiini-, diesel- ja nestekaasukäyttöisissä moottoreissa.
Rymax-tuotteet
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.