O Ddi O Ddh OW Et ZG Iy Mi00 OD Jh L Tk2 M2 Mt ODA2 YW Fl NWE2 OWI3 brake fluid leak fb
Back

Mitä on jarruneste?

Jarruneste on eräänlainen hydraulineste, jota käytetään ajoneuvojen hydraulisissa jarru- ja kytkinsovelluksissa. Se vastaa voiman siirtämisestä paineeksi ja jarruvoiman vahvistamisesta. Yksinkertaisesti sanottuna, kun painat jalan jarrupolkimelle, jarruneste siirtää tämän voiman paineeksi etu- ja takajarruihin ja pysäyttää ajoneuvon. Se toimii, koska nesteet ovat kokoonpuristumattomia.

Mitä on jarruneste?

Jarruneste on eräänlainen hydraulineste, jota käytetään ajoneuvojen hydraulisissa jarru- ja kytkinsovelluksissa. Se vastaa voiman siirtämisestä paineeksi ja jarruvoiman vahvistamisesta. Yksinkertaisesti sanottuna, kun painat jalan jarrupolkimelle, jarruneste siirtää tämän voiman paineeksi etu- ja takajarruihin ja pysäyttää ajoneuvon. Se toimii, koska nesteet ovat kokoonpuristumattomia.

What is brake fluid?

DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1 Jarruneste. Mitä eroa on?

Liikenneministeriö (DOT) luokittelee jarrunesteet määriteltyjen eritelmien mukaan. Nämä eritelmät liittyvät niiden kiehumispisteisiin ja kemialliseen koostumukseen, jotka molemmat ovat tärkeitä. Kaikki tällä hetkellä saatavilla olevat jarrunesteet kuuluvat johonkin seuraavista eritelmistä: DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1.

DOT määrittelee jarrunesteille kaksi vertailutestiä.

  • Kuivakiehumispiste - tuoreen nesteen kiehumispiste.
  • Märkäkiehumispiste - kiehumispiste, kun nesteeseen on imeytynyt kosteutta (edustaa jarrunestettä todellisessa tilanteessa vietetyn ajan jälkeen).

Vector 3 DOT 3 RYMAX

DOT 3, 4 ja 5.1 -nesteet ovat hygroskooppisia ja glykolipohjaisia, mikä tarkoittaa, että ne imevät kosteutta ilmakehästä. Glykolipohjainen jarruneste alkaa imeä kosteutta siitä hetkestä lähtien, kun se laitetaan hydrauliseen jarrujärjestelmään tai altistetaan ilmalle. Neste vetää kosteutta puoleensa kumiletkujen mikroskooppisten huokosten, tiivisteiden ohi ja ilman kautta. Kun vesi pääsee järjestelmään, se ei keräänny mataliin kohtiin (kuten jarrusatuloihin), vaan se leviää jarrunesteeseen verrattuna painonsa vuoksi koko jarrunesteeseen. Tämä auttaa pitämään koko jarrunesteen kiehumispisteen korkeana sen sijaan, että järjestelmässä olisi vesilammikoita, jotka kiehuvat paljon aikaisemmin kuin muu jarruneste.

Myös DOT 3, 4 ja 5.1 -jarrujen kiehumispisteessä on eroa. Mitä korkeampi kiehumispiste on, sitä enemmän lämpöä ja rasitusta neste kestää. Siksi näiden kolmen glykolipohjaisen nesteen osalta DOT 3:n kiehumispiste on alhaisin ja DOT 5.1:n korkein. Useimmat nykyisin käytetyt jarrunesteet ovat glykolipohjaisia, ja ne soveltuvat erinomaisesti suorituskykyisempiin ajoneuvoihin, joissa jarrujärjestelmä saavuttaa rutiininomaisesti kohtuullisia jarrulämpötiloja.

DOT 5 -neste on hydrofobista ja silikonipohjaista, mikä tarkoittaa, että sillä on taipumus hylkiä vettä. Silikonineste ei ime vettä ympäröivästä ilmakehästä käytön aikana, ja siksi se pidentää käyttöikää huomattavasti ja parantaa samalla jarrujärjestelmän pääkomponenttien korroosionkestävyyttä. Silikonipohjainen DOT 5 -neste otettiin alun perin käyttöön, jotta se toimisi paremmin lämpötiloissa kuin glykolipohjainen DOT 4 -neste, mutta koska se on silikonipohjainen, se ei voitele ABS-pumppuja yhtä hyvin kuin glykolipohjaiset nesteet.

Tärkeintä on, että jarrunesteitä on kahdenlaisia:

  • DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1, jotka perustuvat polyglykoliyhdisteisiin.
  • DOT 5, jotka perustuvat silikoniin.
  • Glykoli- ja silikoninesteiden sekoittaminen ei todellakaan ole suositeltavaa. Tarkista aina ajoneuvoosi vaadittavat jarrunesteen speksit pääsylinteristä tai valmistajan käsikirjasta (omistajan käsikirjasta).
Rymax-tuotteet
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.