Motrax jaso header
Back

Mitä JASO-öljyspesifikaatio tarkoittaa?

JASO (Japanese Automotive Standards Organization) on organisaatio, joka koostuu Japanin suurimmista ajoneuvojen valmistajista. Se luotiin japanilaiseksi vastineeksi API:n (American Petroleum Institute) eritelmille, koska ne eivät soveltuneet nykyaikaisten japanilaisten moottoreiden ainutlaatuisiin eritelmätarpeisiin. API:n eritelmät on laadittu autojen moottoreita varten, mutta ei moottoripyörien moottoreita varten.

Useimpien moottoripyöräöljyjen pohjana on käytetty vuoteen 1998 asti autojen öljyjä. Autojen tekniikan kehittyessä öljyjä on kuitenkin muutettu vastaamaan nykyaikaisia tarpeita. Tämän seurauksena öljyyn lisättiin lisäaineita ja siihen sekoitettiin kitkanmuokkausaineita. Vaikka nämä muutokset olivat myönteisiä autoissa käytettävien öljyjen kannalta, ne olivat haitallisia moottoripyörille. Tämä koski erityisesti moottoripyörien vaihteistoja ja kytkimiä. Toisin kuin autoissa, moottoripyörissä ei käytetä erillistä öljyä vaihteistoa varten, jolloin kytkimet luistavat kitkamodifiointiaineiden vuoksi. Se voi myös aiheuttaa vaihteiston pistesyöpymistä (paikallinen korroosio ja mikrosäröjen muodostuminen). Moottoripyörien ja skoottereiden öljyn on toimittava kovemmissa olosuhteissa kuin autojen, koska sen on kestettävä kuumempia lämpötiloja sekä korkeampaa moottorin kierroslukua ja suurempaa tehotiheyttä. Näissä olosuhteissa öljy altistuu merkittävälle käyttörasitukselle.

Vuonna 1998 otettiin käyttöön JASO T903 -standardi, joka on maailmanlaajuisesti tunnustettu nelitahtimoottoripyöräöljyjen standardi. Siinä määritellään eri moottoripyörämallien tyydyttävään voiteluun vaadittavat suorituskykytasot.

JASO T903 koostuu kahdesta suorituskykyluokasta:

  • JASO MA: Märällä kytkimellä varustettujen moottoripyörien öljyt. Nämä öljyt tuottavat tarvittavan kitkatehon kytkimen liukumisen estämiseksi, joten ne ovat kitkattomia. Näitä öljyjä voidaan käyttää 4-tahtimoottorisissa moottoripyörämoottoreissa, joissa on yksi öljyjärjestelmä moottoria, vaihdelaatikkoa ja kytkintä varten. MA-öljyt soveltuvat kaikkiin sovelluksiin.
  • JASO MB: Automaattivaihteistolla varustettujen moottoripyörien (skootterit) öljyt. Nämä öljyt tuottavat tarvittavan kitkatehon lisäämällä kitkanmuokkausaineita, jotka tuovat etuja polttoainetaloudelle. Tämäntyyppiset öljyt ovat 4-tahtimoottoripyöräöljyjen alhaisimman kitkan omaavia öljyjä. MB-öljyjä ei tulisi käyttää silloin, kun tarvitaan MA-öljyä, koska ne voivat aiheuttaa kytkimen liukumista moottoripyörissä, ja siksi niitä tulisi käyttää vain skoottereissa. Skoottereissa voimansiirto tapahtuu hihnojen tai ketjujen avulla, eikä se siksi vaadi öljyä.

Öljy on joko MA- tai MB-öljyä JASO T903 Clutch Friction -testin tuloksen perusteella. Tässä testissä arvioidaan kolmen kitkan suorituskyvyn osa-alueen suorituskykyä, jolloin varmistetaan, että öljy soveltuu märkäkytkinten käyttökohteisiin.

  • Dynaaminen kitka: Kytkimen tuntuma ja voimansiirto kytkimen kytkemisen aikana.
  • Staattinen kitka: Vääntömomentin käsittelykyky ja luistonesto irrotusolosuhteissa.
  • Pysähtymisaika: Kuinka nopeasti kytkin kytkeytyy.
  • Suurin ero JASO MA:n ja MB:n välillä on se, soveltuuko öljy märkäkytkimelle vai ei.


Vuonna 2006 MA1 ja MA2 lisättiin JASO:n MA-eritelmään lisäluokkina. Tärkein ero näiden kahden luokan välillä on MA2-öljyjen korkeampi kitkateho. 

Tämä merkitsi sitä, että vuodesta 2006 lähtien T903:2006-standardin mukaiset moottoriöljyt voidaan jakaa neljään eritelmään 4-tahtimoottoripyöräöljyjen osalta:

  • JASO MA: Tämä on standardierittely öljyille, joita käytetään samassa öljyjärjestelmässä (jossa moottori, vaihteisto ja kytkin käyttävät samaa öljyä). Nämä öljyt eivät sisällä kitkanmuokkausaineita.
  • JASO MA1: Tämä on alempi vakiospesifikaatio moottoripyörille, joissa tarvitaan eri öljyjä moottoria, vaihdelaatikkoa ja kytkintä varten.
  • JASO MA2: Tämä on nykyaikaisille moottoripyörille tarkoitettu korkeampi vakiospesifikaatio. Nämä öljyt soveltuvat käytettäväksi moottoripyörissä, joiden pakojärjestelmässä on katalysaattorit.
  • JASO MB: Tämä on alempi standardierittely skootterien moottoreille.

Jotta öljy täyttäisi jonkin edellä mainituista JASO-spesifikaatioista, sen on täytettävä vähintään yksi seuraavista laatutasoista:

  • API SG, SH, SJ, SL, SM.
  • ILSAC GF-1, GF-2, GF-3.
  • ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3, ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, C2, C3.

Vaikka edellä mainitut moottoripyöräöljyjä koskevat vaatimukset ovat ylivoimaisesti tärkeimmät ja maailmanlaajuisesti tunnustetut, JASO otti jo vuonna 1994 käyttöön 2-tahtiöljyjen luokitusjärjestelmän. Nykyaikaisten 2-tahtimoottoripyörien ja skoottereiden toleranssit ovat paljon pienemmät, ja ne vaativat myös öljyä, joka tuottaa vähemmän tuhkaa.

JASO:n 2-tahtiöljyjen luokitukset ovat seuraavat:

  • JASO FA: Tämä on alin määrittely, jossa testataan voitelukyky, pesevyys, alkuvääntömomentti, pakokaasusavu ja pakojärjestelmän tukkeutuminen. Tämä spesifikaatio on julistettu virallisesti vanhentuneeksi vuonna 2005, vaikka sitä käytetään edelleen.
  • JASO FB: Tämä eritelmä on hieman korkeampi kuin JASO FA, ja siinä testataan samat ominaisuudet. Siinä vaaditaan parempaa voitelukykyä, pesevyyttä, pakokaasusavua ja pakojärjestelmän tukkeutumista. Se vastaa maailmanlaajuista ISO-eritelmää EGB.
  • JASO FC: Tässä eritelmässä vaaditaan samoja tuloksia voitelukykyä ja alkuvääntömomenttia koskevissa testeissä kuin JASO FB:ssä, mutta siinä on tiukemmat vaatimukset pesevyydelle, pakokaasusavulle ja pakokaasujärjestelmän tukkeutumiselle. Se vastaa maailmanlaajuista ISO-eritelmää EGC.
  • JASO FD: Tässä eritelmässä on samat vaatimukset kuin JASO FC:ssä lukuun ottamatta korkeampia pesevyysvaatimuksia. Se vastaa maailmanlaajuista ISO-eritelmää EGD.

Tarkista aina omistajan käsikirjasta, mitä eritelmää vaaditaan. Jos sekä API- että JASO MA -spesifikaatio on lueteltu, varmista, että valitset öljyn, joka täyttää molemmat spesifikaatiot.

Edellä kuvattujen maailmanlaajuisesti tunnustettujen eritelmien lisäksi JASO on määritellyt myös seuraavat (osittain API:n tai ACEA:n kanssa vastaavien) öljyjen eritelmät.

  • JASO DL-1: Öljy, joka on erityisesti suunniteltu pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla varustetuille kevyille dieselmoottoreille.
  • JASO DH-1: Korkeasti sulfaattituhkainen öljy, joka on suunniteltu raskaiden dieselmoottoreiden voiteluun ja joka ei sovellu pakokaasujen jälkikäsittelylaitteisiin.
  • JASO DH-2: Vähärikkinen tuhkaöljy, joka on tarkoitettu raskaiden dieselmoottoreiden voiteluun, erityisesti silloin, kun ne on varustettu pakokaasujen jälkikäsittelylaitteilla.
  • JASO GLV-1: Erittäin matalaviskositeettinen, polttoainetta säästävä henkilöautojen moottoriöljy.
  • JASO 315-1A: Dexron Vi -automaattivaihteistonestetyypin määrittely. Tämä eritelmä on nyt nimetty uudelleen JASO 1-A:ksi.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.