Yjg4 Mm Fh NT Yt O Tll Ny00 ZDY3 L Tgz Nz At M Dk1 ZTI4 Mm Ez Nj E0 facebook racing oil home
Back

Mitä eroa on kilpamoottoriöljyn ja tavallisen katumoottoriöljyn välillä?

Kilpa-auto vaatii erilaisia tuotteita ja hoitoa kuin jokapäiväinen auto. Tavallinen auto on suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön, jossa polttoainetaloudellisuus ja mukavuus ovat tärkeitä, kun taas kilpa-auto on suunniteltu siten, että autosta saadaan paras mahdollinen hyöty, ja sillä on hyvin erityinen tarkoitus. Usein alusta, renkaat, moottori, jousitus, sisätilat ja aerodynamiikka on säädetty parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Yleensä kilpa-auton materiaalit ovat herkempiä ja vaativat parhaita saatavilla olevia tuotteita. Jos käytetään tuotetta, jonka ominaisuudet poikkeavat hieman vaaditusta, voi seurauksena olla huono suorituskyky tai jopa vaurioituneet tai rikkoutuneet osat.

Tavallisten autojen moottorit on suunniteltu mukavaan ajoon, ja niiden on kestettävä pitkään. Tämän vuoksi teho on jaettu eri kierroslukuihin (kierrokset minuutissa) lineaarisen kiihtyvyyden saavuttamiseksi. Kilpa-auton moottorin on kestettävä paljon rasitusta. Nämä moottorit viritetään ja suunnitellaan usein siten, että ne tuottavat suurimman tehon ja vääntömomentin korkeilla kierrosluvuilla. Ne tuottavat äärimmäistä lämpöä ja painetta, jota ei esiintyisi tavallisessa autossa. Tämä on luonnollisesti hyvin vaativaa moottorille, ja siksi öljyn olisi tarjottava sille asianmukainen suoja.

Tavallinen moottoriöljy on suunniteltu puhdistamaan, suojaamaan ja voitelemaan moottoriasi 20 000 kilometrin ajan. Sillä on oltava sellaisia ominaisuuksia kuin kulumissuoja, pitkä öljyn käyttöikä, maksimaalinen polttoainetaloudellisuus, korroosiosuojaus ja hapettumisen kestävyys. Kilpamoottoriöljy taas vaihdetaan hyvin usein, yhden tai parin kilpailun jälkeen. Moottoriöljyn hapettuminen kaksinkertaistuu öljyn lämpötilan noustessa 10 °C:n välein, ja kilpa-autoissa lämpötilat ovat yleensä huomattavasti korkeammat kuin katuautoissa. Koska kilpa-ajomoottorit kestävät suuria paineita ja kuormituksia, ne tarvitsevat lisäksi ylimääräistä kulumisenestosuojaa. Nämä ovat kulumisenestolisäaineita, kuten ZDDP (sinkkidialkyylidi-tio-fosfaatit), jotka ovat erityisen tehokkaita suojaamaan paljon suurempaan rasitukseen joutuvaa venttiili-nokka-akselipyörää. Kitkaa vähentäviä lisäaineita, kuten molybdeenidialkyylidi-thiokarbamaatteja, lisätään usein vähentämään kaikkien moottorin liikkuvien osien välistä kitkaa. Öljyn tavanomainen määrä pesuaineita ja dispergointiaineita voi kilpailla näiden kilpailumoottorille niin tärkeiden lisäaineiden kanssa, ja usein niiden määrää vähennetään, jolloin TBN-arvot (Total Base Number) laskevat.

Yleisin kilpaöljytyyppi on 10W-60-viskositeettiluokka, joka perustuu ryhmän IV täyssynteettiseen PAO-perusöljyseokseen. On kuitenkin olemassa monia mahdollisia perusöljyseoksia. Tärkeä kilpaöljyjen eritelmä on HTHS-viskositeettivaatimus (High Temperature/High Shear), joka on vähintään 3,7 mPas, mikä osoittaa öljyn suuremman kuormituskapasiteetin kuin yleensä API:n tai ACEA:n määrittelemissä eritelmissä, joissa korkein vaatimus on vähintään 3,5 mPas.
Kuten kilpa-autot suunnitellaan eri tarkoitusta varten kuin tavalliset autot, sama pätee myös moottoriöljyyn. Kilpamoottoriöljyt on suunniteltu täyttämään kilpa-autojen vaatimukset, ja siksi niiden ominaisuudet poikkeavat tavallisista moottoriöljyistä.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.