Milloin kannattaa valita kilpaöljy suorituskykyisen moottoriöljyn sijaan?
Moottorin käyttötapa on avainasemassa valittaessa oikeaa öljyä kyseiseen käyttötarkoitukseen. Auto, jota käytetään vain päivittäiseen käyttöön, tarvitsee korkeamman kokonaisemäsluvun (TBN: se mittaa, kuinka paljon öljyssä on happoja neutraloivaa voimaa) kuin kilpa-auto, joka ajaa 50 kierrosta. Et ehkä usko sitä, mutta syövyttävä kuluminen on yksi moottorin tärkeimmistä kulumisen muodoista. Itse asiassa yksi tärkeimmistä syistä moottorin pidempään käyttöikään on nykyään syövyttävän kulumisen minimointi.
Lyhyen matkan ajaminen autolla on pahinta moottoria tappavien happojen tuottamisen kannalta. Vesi on polttoaineen palamisen sivutuote. Osa vedestä tiivistyy ja pääsee moottorin kampikammioon. Jos moottori ei lämpene tarpeeksi, jotta vesi haihtuu moottorista, vesi kerääntyy. Kun moottori sammutetaan ja se jäähtyy, vesihöyry tiivistyy ja moottoriin tulee vettä. Vesi sekoittuu öljyn ja osittain palaneen polttoaineen palamisprosessista peräisin oleviin rikkioksideihin ja muodostaa erittäin syövyttävän kemiallisen seoksen.
Kilpaöljyt on suunniteltu kovaan, korkeissa lämpötiloissa tapahtuvaan toimintaan. Tämä edellyttää laadukasta öljyä, jonka lisäainepaketti tarjoaa korkean kulumis- ja hapettumiskestävyyden verrattuna tavalliseen moottoriöljyyn. Perusöljyt muodostavat 80 % ostamastamme purkissa olevasta valmiista tuotteesta. Loput ovat erilaisia lisäaineita. Laadukas perusöljy vaatii yleensä vähemmän lisäaineita hyvän suorituskyvyn saavuttamiseksi, kun taas heikompilaatuiset öljyt tarvitsevat paremman lisäainepaketin.
Aiemmin mainitun korroosio-ongelman voittamiseksi öljyinsinöörit ovat kehittäneet erityisiä lisäaineita sen torjumiseksi. Koska kilpa-auton moottori työskentelee paljon kovemmin kuin tavallinen moottori, sillä on myös erilaiset vaatimukset, joissa korroosiosuojaus ei ole suurin huolenaihe. Normaalisti öljyinsinöörit lisäävät erityisiä kulumista estäviä lisäaineita, jotka toimivat moottorin osien kulumista suojaavana kilpenä.