RYMAX 24 292 jpg
Back

Kuinka usein kilpa-auton moottoriöljy pitäisi vaihtaa?

Kilpa-autoissa on merkittäviä eroja tavalliseen katuautoon verrattuna, erityisesti öljynkäytön osalta. Tavalliset "arkiautot" on suunniteltu jokapäiväiseen käyttöön, jossa polttoainetalouden ja mukavuuden kaltaiset edut ovat tärkeässä asemassa. Kilpa-auto on suunniteltu siten, että autosta saadaan maksimaalinen tulos hyvin tiettyä tarkoitusta silmällä pitäen.

Kilpa-automoottoriöljy vs. katuautomoottoriöljy

Tavallinen moottoriöljy on suunniteltu puhdistamaan, suojaamaan ja voitelemaan moottoriasi jopa 30.000 km:n ajomatkan ajan, kun taas kilpamoottoriöljy vaihdetaan hyvin usein, yhden tai parin kilpailun jälkeen, ja siinä käytetään korkean suorituskyvyn öljyä. Moottorin ennenaikaisen kulumisen estämiseksi korkean suorituskyvyn öljyn viskositeetti on korkeampi kuin tavallisen öljyn. Viskositeettitaso auttaa optimoimaan moottorin suorituskyvyn, kun taas kilpa-auton moottorin osat toimivat nopeammin ja kovemmin kuin tavallisen auton moottori. Lisäksi kilpaöljy sisältää erityisiä lisäaineita, jotka estävät kulumista, joka voisi tapahtua, jos kilpa-autossa käytettäisiin tavallista öljyä.

Öljynvaihtoväli

Öljynvaihtoväli on ratkaisevan tärkeä auton suorituskyvyn kannalta, erityisesti kilpa-autojen osalta, koska ne ovat herkempiä huollettaviksi ja vaativat parhaita saatavilla olevia tuotteita pitääkseen ne hyvässä kunnossa. Tavallinen katuauto vaatii öljynvaihtoa valmistajan ohjeiden, olosuhteiden ja ympäristön mukaan. Kun käytät edistyksellisintä nykyaikaista moottoriöljyä, voit kestää jopa 30.000 km ennen öljynvaihtoa. Kilpa-autossa öljy on vaihdettava useammin erikoisvoiteluaineella. Radni Molhampour Zyrus Engineeringistä kertoo: "Vaihdamme öljyn jokaisen kisaviikonlopun jälkeen. Emme tee tätä siksi, että öljy olisi kulunut, vaan lähinnä siksi, että tarkastamme moottorin hiukkasten varalta. Jaamme myös aina öljynsuodattimen, jotta saamme yleiskuvan. Käytämme Rymax Lubricants -öljyjä kaikissa Lamborghinissamme, myös uusimmassa prototyypissä LP1200. Meillä on erittäin hyviä kokemuksia näistä tuotteista. Lamborghini Super Trofeo ST:n moottorin öljyn lämpötila on laskenut yli 6 astetta, mikä on erittäin hyvä."

Mitä tapahtuu, jos kilpa-automme öljyä ei vaihdeta?

Öljyn vaihtamatta jättäminen suositellun vaihtovälin mukaisesti voi aiheuttaa kalliita ongelmia erityisesti kilpa-autoissa. Yksi niistä voi olla huono voitelu, jonka seurauksena osat kuluvat ennenaikaisesti. Mitä tulee itse öljyyn, se likaantuu hyvin nopeasti ja käyttäytyy moottorissa hankaavana aineena. Jos öljy on likaantunut, se ei pysty puhdistamaan ja jäähdyttämään moottoria niin kuin sen pitäisi. Varo pahinta mahdollista tapausta, jossa moottori lukkiutuu öljyn puutteen vuoksi. Jos näin käy, moottorisi joutuu tekemään mittavia korjauksia tai se on jopa vaihdettava kokonaan. Tämä voi olla myös erittäin vakava turvallisuuskysymys. Yksi yleisimmistä ongelmista on, että moottori kuumenee liikaa, jolloin moottorin käynti on tehotonta ja voitelun puute voi aiheuttaa moottorin osien vääntymistä ja kulumista.

Täydellinen öljy sinulle

Nyt kun tiedät, kuinka usein moottoriöljy tulisi vaihtaa kilpa-autoosi, voit tuoda kilpa-autosi täyteen potentiaaliin käyttämällä erityisesti kilpa-autoihin suunniteltuja tuotteita. Rymax Apollo R Line on muotoiltu varmistamaan maksimaalinen suorituskyky ja suojaus äärimmäisissä olosuhteissa. Tämä täyssynteettisten kilpa-ajomoottoriöljyjen linja koostuu 10W-60:stä, joka tarjoaa erittäin nopean ja vakaan voitelukalvon kylmäkäynnistyksessä ja säilyttää vahvan voitelukalvonsa. Rymax Apollo R Line on testattu laajasti kentällä, ja se takaa sinulle maksimaalisen hevosvoiman sekä radalla että radan ulkopuolella ajettaviin kilpa-ajoihin.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.