Ba203dc9 6744 451e b093 a034d08a17e5 Rymax ATF 09
Back

Haluatko huuhdella tai vaihtaa vaihteistonesteen?

Vaihteistoneste on yksi ajoneuvosi tärkeimmistä parametreista. Vaikka siihen ei kiinnitetä yhtä paljon huomiota kuin moottoriöljyyn, jos sitä ei huolleta hyvin, se voi aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia ajoneuvossasi. Ennen kuin käsittelemme mahdollisia ongelmatyyppejä, on tärkeää ymmärtää, mitä vaihteisto tekee.

Yksinkertaisesti sanottuna se vastaa moottorin ja pyörien välisten välityssuhteiden säätämisestä ja ylläpitää samalla sopivaa nopeutta ja moottorin tehoa. Rymax tarjoaa laajan valikoiman vaihteistonesteitä automaattivaihteistona, manuaalivaihteistona, CVT- ja DCT-vaihteistona, jotta ajoneuvosi suorituskyky olisi paras mahdollinen.

Mitkä voivat olla mahdollisia merkkejä siitä, että vaihteistonesteesi on vähissä?

  1. Nesteen tarkistaminen mittatikusta antaa sinulle käsityksen nesteen väristä. Useimmat ATF-nesteet ovat väriltään punaisia. Jos väri on erilainen, nesteessä on todennäköisesti vieraita aineita.
  2. Ajoneuvon lämpötilamittarin tarkistaminen antaa käsityksen järjestelmän kuormituksesta. Yleensä vaihteisto tuottaa lämpöä, joka muuttuu korkeiksi lämpötiloiksi, jotka näkyvät järjestelmässäsi. Mutta jos lämpötilamittari näyttää usein korkeaa tasoa, se tarkoittaa, että järjestelmässä on vuoto.
  3. Vaihteiston liukastumisongelmat. Vaihteistoneste auttaa ajoneuvoa säätelemään järjestelmässä olevaa hydraulista painetta, joka puolestaan varmistaa, että pyörät ovat liikkeessä. Kun neste on vähissä, ajoneuvo ei pysty tuottamaan tarvittavaa hydraulista painetta, mikä tunnetaan vaihteen luistamisena. Tämä johtaa viivästyneeseen kiihtyvyyteen ajon aikana. Ajoneuvon kuljettamisen epämiellyttävä tunne on havaittavissa, kun koet tämän.
Nämä ovat tärkeimmät yleiset ongelmat, joita voi esiintyä. Muista, että kun vaihteistonesteen määrä on alhainen, se tarkoittaa viime kädessä, että ajoneuvossa on jonkinlainen vuoto. Vuoto itsessään voi johtua mekaanisten osien vioista, kuten viallisista tiivisteistä, tyhjennystulpista tai jopa pannun tiivisteistä. Mutta voidaanko se korjata erityisesti alhaisen nesteen ongelmissa? Kyllä, vaihteistohuollon avulla. Ratkaisuna voi kuitenkin olla kahdenlainen vaihteistohuolto. Toinen on vaihteistonesteen vaihtaminen ja toinen on vaihteiston huuhteluvaihdon tekeminen.

Mutta mitä eroa on vaihteistonesteen vaihdolla ja vaihteiston huuhtelulla? Ennen kuin käsittelemme eroja, on tärkeää ymmärtää, mitä vaihteiston huuhtelu on. Rymax esitteli hiljattain ATF-huuhtelukoneen juuri tätä tarkoitusta varten. Vaihteiston huuhtelu on prosessi, jossa poistetaan vanha ATF, järjestelmässä oleva lika ja korvataan se uudella ATF:llä. Jos vieraita elementtejä ei poisteta kokonaan, ne voivat ajan mittaan muodostaa lietekertymiä, jotka ovat haitallisia ajoneuvosi järjestelmälle. Mutta miksi ei vain vaihdeta vaihteistonestettä huuhtelun sijaan?

Vaihteiston huuhtelulla puhdistetaan koko vaihteisto nesteestä aina vieraaseen kerrostumaan asti huuhtelulaitteella. Sen jälkeen vaihteistoallas puhdistetaan ja suodatin vaihdetaan. Lopuksi järjestelmään lisätään uusi ATF.

Vaihteistonesteen vaihdossa vaihdetaan vain 50-65 % vaihteistonesteestä. Neste tyhjennetään ilman erikoisvälineitä. Kaukalo puhdistetaan ja suodatin vaihdetaan. Sen jälkeen lisätään uusi ATF. Toisin kuin vaihdelaatikon huuhtelussa, tämän huollon lopputuloksena järjestelmässä on sekoitus vanhaa ja uutta ATF:ää.

Kuten huomaat, prosessit eroavat toisistaan, ja tämä vaikuttaa suoraan siihen, miten nämä huollot tehdään. Yleensä vaihteistoöljy vaihdetaan 5 000-8 000 kilometrin välein tai kahden vuoden välein. Vaihteiston huuhtelu tehdään 80 000-100 000 kilometrin jälkeen. Tämä on perusluku, tarkista aina alkuperäisen laitevalmistajan huoltokirja ja noudata sitä.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.