Total Base Number? (TBN) Näin se toimii!
Moottoriöljyn teknisestä tietolehdestä löytyy paljon tietoja. Viskositeettia kuumassa ja kylmässä lämpötilassa koskevat tiedot, tiheys, mutta myös TBN, Total Base Number. Tämän lyhenteen takana on seuraava kylmä ja monimutkainen määritelmä:
"Kokonaisemäsluku (TBN) on hapon määrä ilmaistuna vastaavana milligrammamääränä kaliumhydroksidia, joka tarvitaan neutraloimaan kaikki emäksiset ainesosat, jotka ovat läsnä 1 grammassa näytettä (ASTM-nimitys D 974)".Tämä on kuitenkin melko abstraktia, eikä se anna selkeää kuvaa siitä, mitä TBN tekee moottorissa tai kuinka paljon sitä tarvitaan moottorin tehokkaan suojauksen aikaansaamiseksi.
Kaikissa moottoreissa poltetaan polttoainetta, ja sivureaktiona tapahtuu jonkinlainen hapen kanssa tapahtuva reaktio, jota kutsutaan hapettumiseksi. Tämä on ketjureaktio, jota ei voida välttää ja joka kiihtyy kuumassa ja happirikkaassa ympäristössä, kuten palotilassa. Hapettuminen johtaa haitallisten happojen muodostumiseen. Happojen määrän mittaamiseksi on olemassa erilaisia tekniikoita, jotka antavat pitoisuuden, joka ilmaistaan lyhenteellä TAN: Total Acid Number. Yksi tärkeimmistä vahvojen happojen muodostumiseen johtavista tekijöistä on rikin esiintyminen polttoaineessa: mitä enemmän rikkiä, sitä enemmän happoja.
Rikin esiintyminen polttoaineessa riippuu pääasiassa paikallisesta lainsäädännöstä, kuten seuraavasta maailmankartasta käy ilmi esimerkkinä dieselöljyn osalta.
Niiden neutralisoimiseksi tarvitaan pohja. Pitoisuus mitataan ja ilmaistaan TBN:nä: se osoittaa, kuinka paljon emäksiä tarvitaan neutraloimaan tietty määrä öljyssä olevaa happoa. Moottoriöljyjen formuloijat voivat valmistaa voiteluaineita, joiden TBN-arvo on jopa 70. Niitä voidaan käyttää joissakin laivamoottoreissa, joissa käytetään polttoaineita, joiden rikkipitoisuus on enintään 5 prosenttia eli 50 000 miljoonasosaa (ppm). Vertailun vuoksi mainittakoon, että Euroopassa dieselöljyn rikkipitoisuus on alle 15 ppm. Siksi TBN-vaatimus on paljon alhaisempi, noin 8-9 esimerkiksi henkilöauton moottoriöljylle.
Yksi parhaista tavoista määrittää, milloin öljyn tyhjennys on tehtävä, on tehdä analyysejä mittaamalla TAN ja TBN.
TAN kasvaa ajan myötä, ja kun emäkset käytetään, TBN laskee. Kun TAN on korkeampi kuin TBN, on aika vaihtaa öljy. Ihannetapauksessa se olisi tehtävä ennen ylityspistettä.
Jos polttoaineessa on enemmän rikkiä, TAN nousee nopeammin, jolloin emäkset ehtyvät nopeammin. Näin ollen tyhjennys on tehtävä aikaisemmin. Tämän vuoksi on joskus vaikea antaa tarkkaa tyhjennysväliä, joka on voimassa kaikissa maissa. Useimmat alkuperäiset laitevalmistajat ovat kehittäneet ajoneuvoja, joissa käytetään vähärikkistä polttoainetta, ja antavat suosituksen öljyn tyhjennysväliksi 15 ppm:n pitoisuuden perusteella. Samaa suositusta ei voi käyttää maissa, joissa rikkipitoisuus on joskus 1000 kertaa korkeampi.TBN on tärkeä osa moottoriöljyä. Maissa, joissa polttoaineen rikkipitoisuus on korkea, varmista, että sinulla on vahva TBN-taso, jotta voit suojata moottoriasi korroosiolta parhaalla mahdollisella tavalla!