Mikä on uusi ILSAC GF-6 -moottoriöljyn spesifikaatio
Uuden standardin edut ovat siinä, että sillä varmistetaan, että öljy auttaa moottoria saamaan aikaan paremman polttoainetalouden ja vähemmän savupäästöjä, mikä on ympäristöystävällisempää ja myös kustannustehokkaampaa. Infineum Insightsin mukaan "OEM-valmistajien vaatimukset kestävämmistä öljyistä, jotka suojaavat niiden uusimpia moottorimalleja, sekä voiteluaineiden tarve edistää entistä enemmän polttoainetaloutta ovat kaksi tärkeintä suorituskykyvaatimusta, jotka korostettiin ILSAC:n GF-6:n tarveselvityksessä." GF-6-öljyjen odotetaan myös parantavan moottorin kulumisen ja laskeumien hallintaa sekä suojaavan hammasketjun kulumiselta. Lopuksi GF-6-standardin mukaiset öljyt suojaavat paremmin LSPI:tä (Low Speed Pre-Ignition) vastaan.
Normaalin esisyttymisen ja alhaisen nopeuden esisyttymisen välillä on muutamia eroja. Esisytytys on sitä, että bensiinin ja ilman seos syttyy ennenaikaisesti ilman sytytystulpan kipinää. Se on usein tunnistettavissa moottorin "kolkuttavasta" äänestä erityisesti kiihdytysvaiheessa. Moottoriöljyn tai voiteluaineen valinnan ei koskaan ajateltu vaikuttavan tähän ilmiöön tai lieventävän sitä millään tavalla. Pienillä kierrosluvuilla tapahtuvaa esisyttymistä esiintyy kuitenkin pienissä, voimakkaasti turboahdetuissa moottoreissa alhaisilla kierrosluvuilla ja raskaalla kuormituksella. Se tuottaa "kiljuvan" äänen ja on usein erittäin vahingollinen tai jopa kohtalokas moottorille. Toisin kuin esisyttymisessä, siinä näyttää olevan yhteys käytetyn voiteluöljyn koostumukseen, jossa lisäainepaketin sisältämistä pesuaineista peräisin olevalla kalsiumilla näyttää olevan suuri merkitys. Uuden ILSAC GF-6 -eritelmän mukaisten öljyjen on tarkoitus estää tämä.