ZG Mx YTU3 Nj Et M2 Ew Ny00 Nz Q3 L Tg5 Mz It N Tll ZD Jk Nm M3 Mzc2 high oil fb thumbnail
Back

Mikä on korkea öljynpaine ja miten se ratkaistaan?

Öljynpaine määräytyy öljyn vastuksen perusteella, kun öljy virtaa moottorin öljykanavien läpi. Öljynpaine ilmoitetaan öljynpainemittarilla, ja sen pitäisi näyttää tasaista arvoa noin 20 minuutin kuluttua moottorin käynnistämisestä, kun öljy on saavuttanut käyttölämpötilansa. Mittayksikkö on joko PSI tai Bar.

Ihanteellinen öljynpaine vaihtelee automerkin ja -mallin mukaan, mutta yleensä ihanteellinen öljynpaine on 25-65 PSI. Öljynpaine tarvitaan jossain määrin, jotta öljy pääsee moottorin kaikkiin osiin, mutta jos öljynpaineen lukema on tämän alueen ulkopuolella, sitä pidetään yleensä liian korkeana tai liian alhaisena. Koska öljynpaine riippuu siitä, kuinka paljon vastusta öljy kohtaa, kun se virtaa läpivientien läpi, sellaiset tekijät kuin moottorin koko, läpivientien halkaisija ja öljyn viskositeetti vaikuttavat öljynpaineeseen. Yli 80 PSI:tä pidetään yleensä liian korkeana, jotta moottori voidaan suojata kunnolla vaurioilta. Korkea öljynpaine on osoitus siitä, että öljy ei pääse kunnolla läpäisemään reikiä ja saavuttamaan moottorin kaikkia osia tehokkaasti. Moottori, jota ei voidella oikein, voi kulua (joskus välittömästi) kitkan vuoksi, vaurioittaa osia ja ääritapauksissa johtaa moottorin rikkoutumiseen.

Mitkä ovat korkean öljynpaineen syyt?

Öljynpaineen lähetysyksikön toimintahäiriö: Öljynpaineen lähetysyksikkö vastaa öljynpaineen mittaamisesta ja kojelaudan öljynpainemittarin ohjaamisesta. Kun moottori on kylmä, on normaalia, että öljynpaine on korkeampi. Jos öljynpainemittarin lukema on kuitenkin korkeimmillaan myös sen jälkeen, kun moottori on ehtinyt lämmetä, öljynpainemittarissa voi olla vika. Tämä voidaan diagnosoida manuaalisella öljynpainemittarilla joko kotona tai mekaanikon toimesta.

  • Likainen tai saastunut öljynsuodatin: Öljynsuodattimen tehtävänä on suodattaa epäpuhtaudet moottoriöljystä. Ajan mittaan pölystä, noesta, ruosteesta ja purukumista peräisin olevat hiukkaset kerrostuvat suodattimeen ja alkavat tukkia järjestelmää. Tämä johtaa suurempaan vastukseen ja korkeampaan öljynpaineeseen.
  • Tukkeutuneet läpiviennit: Kun öljy on kulkenut suodattimen läpi, se virtaa useiden kanavien kautta kampiakselille. Jos nämä läpiviennit tukkeutuvat, öljy ei pääse kulkemaan tehokkaasti läpi ja voitelemaan tehokkaasti kaikkia moottorin osia. Se, että öljy ei pääse virtaamaan osittain tai kokonaan tukkeutuneen kanavan läpi, voi olla yksi syy korkeaan öljynpaineeseen.
  • Varoventtiilin toimintahäiriö: Varoventtiilin tarkoituksena on tarjota öljylle paikka, johon se voi virrata, kun paine nousee liian korkeaksi. Yleensä nämä venttiilit on säädetty avautumaan ja päästämään öljy läpi, kun paine saavuttaa tietyn PSI-tason. Jos ylipaineventtiiliin tulee toimintahäiriö, öljynpaine voi nopeasti nousta tasolle, joka ei ole turvallinen moottorille.
  • Öljyn laatu ja viskositeetti: Kun öljy on paksumpaa (eli viskoosimpaa), se kohtaa enemmän vastusta kulkiessaan moottorin läpivienneissä, mikä johtaa korkeampaan öljynpaineeseen. Viskositeettiluokan vaihtaminen paksumpaan tai ohuempaan öljyyn vaikuttaa öljynpaineeseen. Jos öljy on liian viskoosia tai liian vähän viskoosia, se saattaa olla väärä öljy moottorillesi. 

Myös moottorin lämpötila vaikuttaa öljynpaineeseen. Koska öljy muuttuu ohuemmaksi lämmetessään ja paksummaksi jäähtyessään, moottorin öljynpaine voi olla normaalia korkeampi käynnistyksen aikana. Tästä syystä on suositeltavaa odottaa 20 minuuttia moottorin käynnistämisen jälkeen, jotta saadaan tarkka PSI-lukema.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen verkkosivustollamme.