Car care mistakes: Are you doing too much?
Auton omistaminen on epäilemättä hieno asia, ja sen omistamisesta on monia etuja. Auton yleisen hoidon ja huollon osalta monet tekevät kuitenkin hieman liikaa, mikä voi johtaa ei-toivottuihin ongelmiin. Voi olla todella turhauttavaa, jos autossa ilmenee ongelmia, varsinkin kun autoa tarvitaan eniten. Jotta vältyt tällaisilta tilanteilta, tässä on muutamia yleisiä huoltovinkkejä, joita sinun tulisi välttää tekemästä laajasti.
Ensimmäinen mainitsemisen arvoinen esimerkki on "polttoainejärjestelmän puhdistusaineita" sisältävien tuotteiden käyttö. Nämä lisäaineet eivät koskaan pysty puhdistamaan vanhaa ja likaista polttoainejärjestelmää. Niillä on kyky pitää järjestelmäsi puhtaana ja liuottaa jatkuvasti saostumia, jolloin ne eivät pääse muodostumaan polttoainesäiliön seinämiin ja polttoaineletkujen sisäpuolelle. Kaadettavien polttoainesuuttimien puhdistusaineiden ongelma voi olla kaksijakoinen:
- Tehokas ruiskutussuuttimien puhdistus vaatii vahvempia kemikaaleja kuin mitä voidaan laillisesti myydä kaupoissa päästöjä valvovien ajoneuvojen käyttöön.
- Sitkeät saostumat on yksinkertaisesti käsiteltävä voimalla - ja voimaa on käytettävä enemmän kuin moottorin polttoainejärjestelmä pystyy tuottamaan, jopa 100 prosentin käyttöasteella.
Toinen yleinen auton omistajien keskuudessa havaittu virhe on auton peseminen liian usein ja useimmiten automaattisessa autopesulassa. Kymmeniä autoja päivittäin pesevien harjojen pidättämä hiekka hankautuu autosi maalipintaa vasten joka kerta, kun käyt "tunneliautopesulan" läpi. Liian usein tapahtuva pesu johtaa pyörrejälkiin ja väistämättömiin naarmuihin maalissa, jotka johtuvat kuivausprosessista ja riittämättömistä laitteista; suurin vihollinen on automatisoitu autopesula. Parhaan mahdollisen hoidon saamiseksi on parasta pestä auto itse kahden ämpärin menetelmällä (pesu ja huuhtelu).
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on vältettävä huonolaatuisten polttoaineiden käyttöä. Huonolaatuiset polttoaineet voivat johtaa räjähtämiseen. Detonaatio (jota kutsutaan myös kipinäniskuksi) on palamisen muoto, joka voi aiheuttaa moottorivaurioita ja pään tiivisteen rikkoutumisen. Tämä tapahtuu, kun palotilassa on liiallinen lämpö ja paine, jolloin ilman ja polttoaineen seos syttyy itsestään. Jos et ole varma polttoaineesta, on parasta käyttää oktaanin lisäainetta, jotta vältät nakutusongelman.
Autosi on investointi, ei vain taloudellisesti vaan myös turvallisuutesi kannalta. Sen pitäminen parhaassa mahdollisessa kunnossa on välttämätöntä, mutta liika tekeminen voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Toivottavasti tässä blogissa annetut vinkit auttavat sinua välttämään juuri sen tekemistä, eli liikaa.